,,Álmodtál valaha arról, hogy első osztályú éttermekben vacsorázol, hotelekben töltöd az éjszakát, mozizol, mindenfélét vásárolsz és ezért még fizetnek is neked?” – teszi fel a kérdést Kailin Gow a mystery shopping világáról szóló művében.
1940-es években már létezett a mystery shopping fogalma, azoban népszerű kutatási módszerként az 1990-es évektől alkalmazzák. Amerikából indult a felismerése annak, hogy a termékek minősége mellett a szolgáltatások minősége is fontos tényező és a mystery shopping módszerével mindez fejleszthető.
A próbavásárlók legfőbb feladata, hogy átlagos vásárlóként viselkedve megfigyeljék mindazon tényezőket, amelyek szerepet játszanak a fogyasztók márka- vagy üzletválasztásában.
Munkájukkal a szolgáltatásmarketing emberi tényezőit, fizikai környezetet és magát a folyamatot vizsgálják. A tapasztalat itt is kulcsfontosságú tényezővé válhat, hiszen minél több próbavásárlást végez egy shopper, annál jobban megismerik és elsajátítják a folyamatot, könnyebben reagálnak a váratlan helyzetekre és kialakul a megfigyeléshez szükséges egyéni rutinjuk is. Objektív megfigyelésüket, a tesztelés során tapasztalt tényezőket egy előre elkészített kérdőívbe rögzítik, éppen ezért nagyon fontos, hogy a próbavásárló szinte kívülről ismerje a kérdéseket. Minden próbavásárlót, minden egyes tesztelés előtt előzetesen felkészítünk, megismerkednek a szituációval és az átolvasás után még a projektvezetők is megbizonyosodnak a tudásukról.
Nézd meg videónkat és megtudhatod, mi az ideális próbavásárló 10 legfontosabb jellemzője!
A próbavásárló akkor éri el célját, ha a szolgáltatók nem ismerik fel őket, nem rí le róluk tevékenységük. Ha a szolgáltatók nem tudják eldönteni mikor van próbavásárlóval dolguk kialakul bennük a lehető legjobb teljesítés iránti vágy, így minden vásárlóval egyformán jól bánnak.