BLACK FRIDAY, a kezdetektől

Phantom Shopping

BALCK FRIDAY, a felirat, amelybe hetek óta úton-útfélen belebotlunk, és mára már szinte semmilyen mögöttes értéket nem ad – legalábbis hazánkban.
Nem volt ez mindig így, – és napjainkban is vannak kivételek – hisz kezdetekben az amerikaiak szabadságot vettek ki sokszor eme „jeles nap” alkalmából.
Nade elemezzük kicsit ezt a napot a kezdetektől.
A fekete péntek rendszerint a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete.
A kifejezés 1966-ban keletkezett, majd általános használata 2009-re vált világhírűvé.
Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete péntek így november 23-29. közé esik.
Magyarországon első alkalommal 2014. november 28-án tartották meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót.
Ezen nap lényege, hogy a kereskedők az átlagosnál nagyobb kedvezményeket biztosítanak vásárlóik számára.
A kifejezés eredetét több szempontból is megvizsgálhatjuk.
A hálaadást követő péntekre 1966 óta használják ezt a kifejezést. Használata Philadelphiából ered, ahol 1965-ben a megnövekedett forgalom miatt óriási káosz alakult ki a közlekedésben.
Ezért eredetileg ez a megnevezés nem egy kedveskedő név. A fekete péntekkel indul meg a karácsonyi bevásárlószezon, ami hatalmas dugókkal, a belvárosi boltokhoz siető vásárlók miatt tömött járdákkal jár.
A kereskedők és a média által használt kifejezés mai értelemben azonban arra utal, hogy a kereskedők a karácsonyi bevásárlási szezon első napján jelentős nyereséget könyvelhetnek el.
A könyvelésben hagyományosan fekete színnel jelölik meg a nyereséget, míg a piros színnel a veszteséget).
Sok kereskedő ezen a napon igen korán kinyit: többségük reggel 5 órakor, de akár még korábban. Vannak nagyobb márkák, amelyeknek egyes üzletei már 0 órakor nyitnak és csak 24 óra múlva, éjfélkor zárnak be. Nyitáskor a kereskedők rendkívül alacsony (akár önköltség alatti) árakat szabnak, amellyel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani.
A média gyakran az év legnagyobb kiskereskedelmi forgalmát hozó napként utal a fekete péntekre, azonban ez nem mindig van így. Ugyan az vitathatatlan, hogy egyike a legforgalmasabb napoknak a vevők számát tekintve. Mindenesetre 2002-ben és 2004-ben második, 2003-ban és 2005-ben pedig a legforgalmasabb nap volt.
Az év legnagyobb forgalmát bonyolító nap mind a vevők számát, mind a bevételt tekintve szokásosan a karácsonyt megelőző szombat.
A kezdetekben egyébként akkora lelkesedésnek örvendett az akció, hogy egyes üzletek esetében az bejárat előtt órák hosszat képesek várakozni az emberek.
Amikor bejutnak, a vásárlók lerohanják a boltot és amit tudnak, megragadnak, mivel a legvonzóbb termékekből rendszerint csak néhány darab van. Mindez időnként sérülést, de van, hogy halált is okoz: 2008-ban egy bolti alkalmazottat halálra tapostak az egyik New York-i Walmart üvegajtaját az öt órai nyitás előtt percekkel beszakító vásárlók. Egy kismamát ugyanitt kórházba kellett szállítani. Ugyanezen a napon két ember meghalt, amikor vásárlók két csoportja között kialakult vita lövöldözésbe torkollott.

A játékok és elektronikai cikkek a legkeresettebbek, így leginkább ezeket akciózzák. Míg ez sokakat vonz, másokat elriaszt a hatalmas tömeg, és inkább otthon maradnak. A helyi sajtó általában bemutatja a nyitás előtt felsorakozó, majd később a megvásárolt árukkal távozó vásárlókat. A fekete péntek hagyományosan a karácsonyi ajándékot vásárlókat célozza meg. Néhány különösen népszerű árucikket azért vásárolnak meg az ilyenkor szokásos nyomott áron, hogy később eladhassák az interneten.
Magyarországon 2014 óta van jelen a fekete péntek, népszerűségét jól mutatja, hogy 2017-ben a black friday volt a legfelkapottabb keresés, és 2018-ban is a top 5-ben szerepelt.
Hazánkban viszont nem ilyen szent esemény ez a nap, jól mutatják ezt az előtte és most utána is folyamatosan jelenlevő „BLACK FRIDAY” akciók. Nálunk inkább időszak ez, mint egy kinevezett nap. És sok helyütt érdemes már előre felkészülni, hisz egyes üzletek hajlamosak megtéveszteni a vásárlóikat. A nagy akció kezdete előtt feltolják az árakat, majd az akció keretein belül újra leértékelik azokat.

Amennyiben Te nem dőlsz be az efféle trükköknek, a próbavásárlás egy igazán neked való kiegészítő jövedelemforrás.

Jelentkezz és tegyük együtt jobbá a környezetedben megtalálható üzletek működését!

Csatlakozz a Phantom Shopping családjához!